Výuka
Výchovně vzdělávací činnost probíhá podle Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Charakteristika školního vzdělávacího programu
Zaměření školy
Škola je zaměřena na:
- výuku cizích jazyků od 1. ročníku
- práci s výpočetní a komunikační technikou
- sportovní výchovu
- inkluzivní vzdělávání, tzn. vytváření podmínek pro talentované žáky i žáky s různým druhem postižení
– chceme učit žáky takové znalosti a dovednosti, které budou dobře uplatnitelné v životě, tzn. méně encyklopedických poznatků
a více se zaměřit na činnostní učení se zaměřením na praxi;
– zavádět do výuky efektivní metody výuky, jako je skupinové (kooperativní) a projektové vyučování, kterými vedeme žáky k týmové práci, k vzájemné pomoci, sounáležitosti a vzájemnému respektu;
– pro budoucí život v EU je nezbytné výrazně posílit výuku cizích jazyků;
– vést žáky k využívání komunikačních a informačních technologií, podporovat zavádění a využívání výpočetní techniky do všech předmětů, podporovat výuku na počítačích a jejich využívání;
– preferovat sportovní výchovu, vést žáky ke zdravému životnímu stylu;
– vést žáky k dodržování stanovených pravidel, zejména pravidel školního řádu;
– chceme stejnou péči věnovat všem žákům;
– chceme klást důraz na všeobecné a rovné vzdělání pro všechny, neboť pro úspěšný rozvoj dítěte má velký význam život
v populačně přirozené skupině (ve skupině jsou zastoupeni žáci s různými vlohami, nadáním a vlastnostmi);
– nechceme preferovat jen intelektuální nadání, ale chceme stejně podporovat i žáky s jiným druhem nadání, jako je hudební, pohybové, manuální, estetické apod.;
– provádět rozumnou integraci dětí zaostávajících, či jinak postižených přímo ve třídách základní školy s ostatními dětmi;
– chceme se zaměřovat i na žáky nadané, chceme jim vytvořit podmínky pro jejich rozvoj a tím omezit jejich přechod na jiné školy; z metod práce chceme u těchto žáků preferovat samostatnou práci, skupinovou práci, projektové vyučování apod.; rovněž se chceme zúčastňovat různých soutěží školního i okresního charakteru, kde mají žáci možnost prezentovat se a zejména při přípravě k těmto soutěžím dochází k rozvoji jejich nadání; chceme dále rozvíjet silné stránky školy a maximálně eliminovat a napravovat to, co považujeme za nedostatky.
Učební plán pro 1. stupeň
Oblast |
Obor |
RVP hodiny |
Předmět |
ŠVP hodiny |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
5. ročník |
Jazyka jazykovákomunikace |
Český jazyk a literatura |
33 |
Český jazyk |
43 /10/ |
9 |
9 |
10 |
8 |
7 |
Cizí jazyk |
9 |
Anglický jazyk |
11 /2/ |
1 |
1 |
3 |
3 |
3 |
|
Matematika a její aplikace |
Matematika a její aplikace |
20 |
Matematika |
24 /4/ |
4 |
5 |
5 |
5 |
5 |
Informačnía komunikačnítechnologie | Informačnía komunikační technologie |
1 |
Informatika |
1 |
1 |
||||
Člověk a jeho svět |
Člověk a jeho svět |
12 |
Prvouka |
6 |
2 |
2 |
2 |
||
Vlastivěda |
3 |
1 |
2 |
||||||
Přírodověda |
3 |
2 |
1 |
||||||
Umění a kultura |
Hudební výchova |
12 |
Hudební výchova |
5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Výtvarná výchova |
Výtvarná výchova |
7 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
||
Člověk a zdraví |
Člověk a zdraví |
0 |
|||||||
Tělesná výchova |
10 |
Tělesná výchova |
10 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Člověk a svět práce |
Člověk a svět práce |
5 |
Pracovní činnosti |
5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Disponibilníhodinová dotace |
16 |
16 |
|||||||
Celkem hodinv 1.-5. ročníku |
118 |
118 |
|||||||
Celkem hodin v ročnících |
21 |
22 |
25 |
25 |
25 |
Oblast
|
RVP hodiny
|
Obor
|
Předmět
|
ŠVP hodiny
|
6. ročník
|
7. ročník
|
8. ročník
|
9. ročník
|
Jazyk a jazyková komunikace |
15
|
Český jazyk a literatura
|
Český jazyk
|
18 /3/
|
5
|
5
|
4
|
4
|
12
|
Cizí jazyk
|
AJ
|
12
|
3
|
3
|
3
|
3
|
|
Matematika a její aplikace
|
15
|
Matematika a její aplikace
|
Matematika
|
18 /3/
|
4
|
5
|
4
|
5
|
Informační a komunikační technologie |
1
|
Informační a komunikační technologie |
Informatika
|
8 /7/
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Člověk a společnost |
11
|
Dějepis
|
Dějepis
|
12 /1/
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Výchova k občanství
|
Občanská výchova
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|||
Člověk a příroda
|
21
|
Fyzika
|
Fyzika
|
25 /3/
+ 1 VO
ČaZ
|
1
|
2
|
2
|
2
|
Chemie
|
Chemie
|
2
|
2
|
|||||
Přírodopis
|
Přírodopis
|
2
|
2
|
2
|
1
|
|||
Zeměpis
|
Zeměpis
|
2
|
2
|
2
|
1
|
|||
Umění a kultura |
10
|
Hudební výchova
|
Hudební výchova
|
10
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Výtvarná výchova
|
Výtvarná výchova
|
2
|
2
|
1
|
1
|
|||
Člověk a zdraví |
10
|
Člověk a zdraví
|
Člověk a zdraví
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Tělesná výchova
|
Tělesná výchova
|
9
|
3
|
2
|
2
|
2
|
||
Člověk a svět práce |
3
|
Člověk a svět práce
|
Pracovní činnosti
|
4 /1/
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Německý jazyk
|
6
|
0
|
0
|
3
|
3
|
|||
Disponibilní hodinová dotace |
18
|
18
|
||||||
Celkem hodin v 6.-9. ročníku |
122
|
122
|
29
|
30
|
32
|
31
|
||
Ročníková maxima
|
29
|
30
|
32
|
31
|
ČaZ – Člověk a zdraví
Poznámky k učebnímu plánu pro 1. stupeň
Volná disponibilní časová dotace je na 1. stupni plně využita v rámci povinných předmětů.
Český jazyk a literatura
Naplňuje vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace a je na naší škole posílen o 12 hodin týdně.
Matematika
Vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace je dotována 4 hodinami .
Anglický jazyk
Je zařazen do učebního plánu již v první a ve druhé třídě s jednohodinovou dotací. Od třetího ročníku se již standardně učí tři hodiny týdně. Předmět je tedy posílen o dvě hodiny.
Poznámky k učebnímu plánu pro 2. stupeň
Volná disponibilní časová dotace je na 2. stupni plně využita v rámci povinných předmětů :
Český jazyk a Matematika je posílen o 3 hodiny, Informatika je naším profilovým předmětem a je dotována 7 hodinami, vzdělávací oblast Člověk a příroda 3 hodinami, vzdělávací oblast Člověk a společnost a Pracovní činnosti 1 hodinou týdně.
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví je realizována ve vzdělávacím oboru Tělesná výchova dotací 9 hodin, obor Člověk a zdraví se nevyučuje jako samostatný předmět, obsah je rozdělen mezi občanskou výchovu v 7. ročníku a jednu hodinu přírodopisu týdně v 8. ročníku.
Obsah celku Svět práce je zařazen do občanské výchovy v 8. a 9. ročníku.